Tworzenie strony internetowej wymaga nie tylko umiejętności i wiedzy z zakresu informatyki, kodowania czy programowania. To również konieczność zdobycia wiedzy z zakresu podstaw marketingu, grafiki i tworzenia identyfikacji wizualnej przedsiębiorstw. Do tego dochodzi nieustanne śledzenie aktualnych trendów i zmieniających się stylów w projektowaniu. Tylko w ten sposób można stworzyć naprawdę dobrą, skuteczną i przede wszystkim przynoszącą konwersję stronę internetową.

Podczas pracy nad stroną internetową warto pamiętać o kilku najważniejszych, podstawowych kwestiach. Oczywiście, nie wyczerpują one tematu, ale pomagają ustalić określony kierunek i stanowią swego rodzaju punkty orientacyjne na mapie projektowania stron internetowych.

1. Ustal cel, jakiemu strona ma służyć

Każda strona internetowa projektowana jest po coś. Niezależnie od tego, czy jest ona tworzona dla osoby prywatnej, małej firmy, średniego przedsiębiorstwa, czy wielkiej korporacji – musi pełnić jakąś funkcję. Funkcja ta wpływa na to, jak strona powinna wyglądać.

Znaczenie ma to, czy będzie to strona sprzedażowa, czy jej zadaniem jest wyłącznie budowanie pozycji i pozycjonowanie marki, czy też pozyskiwanie leadów dla przyszłej sprzedaży. Jeżeli strona ma sprzedawać, to warto również dowiedzieć się, czy będą to usługi czy produkty. Inaczej bowiem projektuje się stronę dla usług, a inaczej dla towarów fizycznych, które można zaprezentować, pokazać i ładne wyeksponować klientom.

Ustalenie celu powinno być wyznacznikiem tego, jakie rozwiązania i funkcjonalności należy na stronie zastosować. Czy wdrożony zostanie „koszyk”, czy formularz złożenia zamówienia – każda z tych opcji służy czemuś innemu. Tylko jej właściwe dobranie pozwoli na uzyskanie oczekiwanych efektów.

Koszyk to tylko przykład. Do tego dochodzi kwestia wprowadzenia opcji dojazdu do firmy, jeżeli osobisty kontakt z nią jest konieczny, czy też bezpośredniego zrealizowania połączenia po kliknięciu na numer telefonu z urządzenia mobilnego. Tak jak wspomnieliśmy we wstępie, to tylko drogowskazy.

2. Poznaj specyfikę zleceniodawcy

To również bardzo ważna sprawa. Zapoznanie się z tym, kto zleca wykonanie projektu, pozwoli na wykonanie go w taki sposób, by był on spójny właśnie ze zleceniodawcą. To ważne, szczególnie jeżeli strona ma stanowić element danego biznesu.

Jeżeli jest to biznes, w którym savoir vivre i dress code stanowią niezwykle istotne elementy, reguły starszeństwa i pierwszeństwa są respektowane i mogą decydować o zawieraniu lub nie różnorodnych transakcji, to strona takiego biznesu również powinna być poważna, stonowana i niezwykle starannie opracowana. Język, za pomocą którego dochodzi do komunikacji powinien być oficjalny i formalny, a grafika dość klasyczna i stonowana.

Inaczej będzie w sytuacji, gdy firma jest skierowana do osób młodych lub bardzo młodych. Tam luz i swoboda odgrywają istotną rolę i tam należy ten luz obowiązkowo wprowadzić.

3. Klient klienta, czyli odbiorca docelowy

Z powyższym punktem bardzo wiąże się właśnie odbiorca docelowy. To, jaki jest zleceniodawca ma znaczenie, ponieważ strona przemawia niejako w jego imieniu. Ważniejsze jednak jest to, jaki jest odbiorca, bo to na niego ma ona zadziałać.

Trzeba znać nie tylko jego upodobania i zainteresowania, ale również sposób spędzania wolnego czasu, sposób funkcjonowania, podejmowania decyzji i wydawania pieniędzy. Trzeba wiedzieć, jaki ma tryb życia i plan dnia – oczywiście w miarę uogólnione są te informacje.

Te wszystkie dane można pozyskać z persony, którą klient powinien mieć dokładnie zdefiniowaną i opisaną. Jej dokładna analiza jest bardzo przydatnym narzędziem w pracy przy projektowaniu strony, ponieważ niektóre rozwiązania i funkcjonalności mogą bardzo dobrze zadziałać na określoną grupę odbiorców, ale innych natomiast mogą bardzo zniechęcić.

4. Najnowsze trendy

Strona internetowa nie może być niemodna. Taka od razu nasuwa skojarzenia z brakiem profesjonalizmu, rozwoju i brakiem otwartości na nowe rozwiązania i możliwości. Firma, której strona ma przestarzały projekt musi się liczyć z odrzuceniem po pierwszych odwiedzinach.

Obecnie modne są strony minimalistyczne, proste. Takie, gdzie niewiele jest tekstu, grafiki są delikatne, łagodne w stonowanych barwach. Nie krzyczą. Jeżeli zmieni się moda, trzeba też będzie zmienić wygląd strony, ale oczywiście stosownie do charakteru całego przedsiębiorstwa.

Moda to jednak nie tylko wygląd. To również ciekawe rozwiązania i funkcjonalności. Trzeba pamiętać o tym, że technologia idzie cały czas do przodu i wprowadzanie nowych rozwiązań świadczy o tym, że firma jest rozwojowa, że sama również stosuje nowatorskie rozwiązania, a świadczone przez nią usługi czy oferowane produkty wpisują się w aktualne trendy.

Podążanie za modą czy trendami, o ile jest robione rozsądnie i z przemyśleniem, może przynieść naprawdę wiele korzyści biznesowych.

5. Ustal kolejność pozycji w menu

Po określeniu charakteru i wyglądu strony, przyszedł czas na jej konkretne planowanie i projektowanie. W pierwszej kolejności należy przemyśleć, co w ogóle powinno się znaleźć w menu. Jak wiele pozycji trzeba zamieścić i jakiego typu pozycje to będą.

Następnie, niezwykle istotna jest ich kolejność. To wpływa na ostateczny UX (User Experience). Trzeba więc określić priorytety i te pozycje, które mogą być dla użytkowników ważne ustawić wyżej, a te, które są mniej ważne – niżej. Dzięki temu użytkownikowi łatwiej będzie się poruszać po stronie, a znalezienie ważnych dla niego informacji będzie łatwe.

Zazwyczaj, ostatnia informacja dotyczy samej firmy czy danych kontaktowych. Warto zachować tę kolejność, ponieważ użytkownicy są do niej przyzwyczajeni. Odruchowo sięgają na koniec, chcąc odnaleźć te dane. Jeżeli ich tam nie będzie, będą zmuszeni poświęcić czas na poszukiwania, a to jest strata w zakresie pozytywnego odbioru strony.

6. Wprowadź liczne ułatwienia

Im więcej skrótów, ścieżek i przełączeń, które są czytelne dla użytkownika, tym lepiej. Do logo firmy dobrze podkleić link do strony głównej. W ten sposób użytkownik będzie mógł wrócić na stronę główną dosłownie z każdego miejsca, w którym się znajdzie.

Można również zastosować specjalną wizualizację ścieżki, po której porusza się użytkownik z aktywnymi przekierowaniami. Jeżeli będzie chciał się wrócić jedynie o jedną stronę, to kliknie „wstecz”, ale jeżeli będzie chciał przejść o dwie lub trzy strony, to wówczas będzie mógł kliknąć w konkretne miejsce na przemierzonej przez siebie ścieżce, co doprowadzi go prosto do potrzebnego mu miejsca.

Takie rozwiązanie skraca czas podróżowania po stronie i ułatwia odnalezienie się w niej. Przez to też powoduje, że strona staje czytelniejsza i bardziej przyjazna.

To zaledwie kilka z istotnych elementów przy projektowaniu stron www. Więcej opowiemy w kolejnych odsłonach przy kolejnych artykułach. Śledźcie nasze publikacje, by być na bieżąco.

A co Waszym zdaniem jest najważniejsze przy projektowaniu stron? Jaką jedną rzecz byście wskazali jako najbardziej istotną?